Lemony Flutter and New Brushes!

lemony flutter

Mina nagelband kommer älska mig för det här! Äntligen kom jag iväg till LUSH för att köpa deras omtalade nagelbandskräm Lemony Flutter. Den kan rädda vilka spruckna och torra nagelband som helst! Håller dem mjuka och återfuktade och de blir smidiga, lätta att dra bak och nästan osynliga. Med hälsosamma nagelband kommer starka och friska naglar!

Vill du få naglarna att växa, ta då hand om nagelbanden. Använd krämer eller olja eller både ock, med vårdande ingredienser som exempelvis jojobaolja, mandelolja eller avocadoolja i. Naglarna växer ut starka och flexibla om händerna, nagelbanden och naglarna är återfuktade och väl omhändertagna. Lemony Flutter innehåller bland annat citrusolja, sheasmör, bivax, avocadoolja, sojaolja, linolja, mangosmör, kokosnötolja och ricinolja. Och den doftar friskt av citrus och lavendel. 99 spänn på LUSH!

English: My cuticles will love me for this! Finally went out and bought LUSH’s Lemony Flutter. I’ve used it for a week now and it’s heavens for my cuticles! They are almost invisible, so smooth and flexible. With healthy cuticles come strong and healthy nails!

If you want your natural nails to grow you shoud take care of your cuticles. Use creams or oils or both, with nourishing ingredients such as Jojoba oil, Avocado oil or Almond oil. The nails will grow out strong and flexible if your hands, cuticles and nails are moisturized and well taken care of. Lemony Flutter contains ingredients like Lemon Oil, Shea Butter, Beewax, Soya Oil, Avocado Oil, Flaxseed Oil, Mango Butter, Coconut Oil, Castor Oil and a lot more! It smells fresh citrus and lavender.

new brushes sableNu till mina nya penslar! De är alla av rent kolinsky mårdhår av hög kvalitet, inköpta på två olika konstnärsbutiker på Södermalm. Den minsta penseln heter ”Raphael 3/0” och den näst minsta heter ”Raphael 0”. En mårdhårpensel är kapabel att hålla mycket färg och är både spänstig och flexibel. Den är inte lika ”hård” i sin spänst som en syntetpensel, utan mer följsam. Stjärnorna på naglarna gjorde jag när jag testade ”Raphael 0”.

Skrivpenseln eller ”riggern” har varit ett helvete att få tag på! Jag vet inte hur länge jag letat efter en rigger i rätt storlek! En rigger används för att göra långa följsamma streck, den måste vara mycket tunn med långa strån i fint mårdhår, storlek 00 eller 000. Jag säger bara, SLUTA LETA, FÖR DET FINNS INTE! Jag har letat över hela internet och frågat i konstnärsbutiker. De tunnaste riggarna som finns är i syntet och såna har jag en uppsjö av redan, men ingen av dem har kunnat ge mig de felfria och perfekta streck jag vill ha. Jag MÅSTE ha mårdhår! Så tillslut, efter en givande diskussion med en expidit i en konstnärsbutik kom jag fram till att köpa en mårdhårsrigger och klippa till den hemma.

Så jag köpte Winsor & Newton‘s minsta rigger i mårdhår av hög kvalitet: Artists’ Water Color Sable storlek 1. Man ska aldrig klippa på längden av en pensel, och länden på denna tycker jag är helt perfekt. Som ni ser på bilden under har jag klippt tjockleken av penseln. Jag har klippt bort mycket hår så nära fattningen som möjligt, nästan 80% av penseln strök med!! Under klippningen provade jag den med jämna mellanrum tills jag kände mig nöjd med tjockleken på penseln. Jag TROR att den är som jag vill ha den, och det ska bli mycket spännande att prova den på riktigt, på naglarna.

English: Now on to my new brushes! They are all pure kolinsky sable hair, high quality, purchased in two different artistic outlets in Södermalm in Stockholm. The smallest brush called ”Raphael 3/0” and the second smallest named ”Raphael 0”. A kolinsky brush is able to keep a lot of color and has good elasticity and flexibility. A sunthetic brush is ”harder” in its elactisity and not as flexible. Played around with ”Raphael 0” and made some stars.

The striping brush or the ”rigger” has been hell to find! I have been searching forever for a rigger in the right size! A rigger is used to make lines and stripes, it must be very thin with long fine sable hair, size 00 or 000. I’m just saying, there is no such thing in Stockholm! I’ve been looking all over the internet and asked around in artist’s shops. The thinnest riggers available are synthetic and I have a plethora of them already, but none of them have been able to help me create the flawless and perfect lines I want. I MUST have kolinsky hair! So finally, after a fruitful discussion with a salesman in an artist’s shop, I bought a kolinsky rigger to cut at home.

So I bought Winsor & Newton’s smallest rigger in high quality kolinsky hair: Artists’ Water Colour Sable size 1. You should never cut the length of a brush, and the length of this one is perfect for me. As you see in the picture below I have cut the thickness of the brush. I’ve cut out a lot of hair as close to the socket as possible, I almost cut away 80% of the brush!! During the cutting operation, I tried it a few times until I felt satisfied with the thickness of the brush. I BELIEVE that it is as I want it, and it will be very exciting to try it for real, on the nails.nail art brush kolinsky

Kommentera

