DIY Nail Polish Rack!

DSC01208

Jag har många nagellack som inte får plats på min hylla. Jag vill gärna ha alla nagellack synliga för att främja inspirationen! Så jag bestämde mig för att bygga en till nagellackshylla! Jag vill att den ska vara lätt men hållbar, så jag bestämde mig för att göra den av kartong, och linda in alla kartongbitar i tidning och tapetklister – typ papier-maché – för hållfasthet. Så jag började med att skära ut alla delar i kartong. En bakplatta, sex hyllplan, två sidor, och framkant till alla hyllplanen. Sen dränkte jag tidningspapper i tapetklister och lindade in alla kartongbitar. Förutom hyllplanen, de målade jag med svart akrylfärg. Att linda in i tidningspapper gör delarna mycket hårdare och stabilare, och sen tycker jag att tidningslooken är sjukt snygg! 😀

English: I have lots of nail polish that don’t have a place on my overloaded shelf. I’d love to have all nail polish visible but for some time I have had many of them in a box. So I decided to build a nail polish rack! I want it to be light but sturdy, so I decided to make it out of cardboard, and wrap all the pieces of cardboard in newspaper and wallpaper paste – like papier-mâché – for strength. So I started to cut out all the parts of cardboard. A backboard, six shelves, two sides and front to all the shelves. Then I soaked newspaper in wallpaper paste and wrapped all the pieces of cardboard. Exept from the shelves, I painted them with black acrylic paint. Wrap in newspaper makes the parts harder and more stable, and of course I think the newspaper look is pretty cool!

DSC01227

DSC01269

När allt hade torkat helt så använde jag en limpistol och limmade på hyllplanen (bild ovan). Sen limmade jag på sidorna (bild nedan).

When everything had dried completely, I used a glue gun and glued on the shelves (picture above). Then I glued on the sides (picture below).

DSC01270

DSC01273

Sen limmade jag på frontpanelerna på hyllorna. Jag ville ha frontpaneler för att jag tycker det är snyggt och för att nagellacken inte ska glida av hyllplanen (bild ovan). Sen dekorerade jag fronterna med nitar (bild nedan).

Then I glued on the fronts on the shelves. I wanted the fronts because I think it looks good and to prevent the polish bottles to slip off the shelves (pictured above). Then I decorated the fronts with studs (pictured below).

DSC01279

Här är min nya nagellackshylla! Lite sned och vind men mycket personlig och jag är väldigt glad att gjorde den själv i stället för att köpa en.

Here is my new nail polish rack! A little awry and crooked but very personal and I am very happy that I did it myself instead of buying one.

DSC01285 DSC01291

2 thoughts on “DIY Nail Polish Rack!

Kommentera

